Întreabă pescarul

6 motive pentru a introduce in alimentatie pestele

Pestele este cunoscut in toata lumea ca fiind un aliment sarac in calorii cu numeroase beneficii asupra sanatatii. Cel mai important este continutul de Omega 3 de care organismul uman are nevoie, el nefiind capabil sa-l produca in mod natural. Consumul de peste 1 data sau de doua ori pe saptamana este suficient pentru a beneficia de toate proprietatile sale.

In cele ce urmeaza va vom prezenta 6 motive pentru a consuma peste cel putin o data pe saptamana:

  • Previne bolile de inima – un studiu realizat in Danemarca si publicat in Hypertension: Journal of the American Heart Association pe un esantion de 49.000 de femei a demonstrat ca femeile care nu au consumat deloc peste au avut cu peste 50% mai multe probleme cardiace comparativ cu femeile care au consumat cel putin o data pe saptamana carne de peste. De asemenea cele care au consumat rar peste au fost predispuse la un risc de 3 ori mai mare de a se imbolnavi decat cele care au mancat de mai multe ori.
  • Reduce riscul aparitiei Alzheimer-ului – consumul de peste cel putin o data pe saptamana poate ajuta acea parte a creierului responsabila de memorie. Cercetatorii au descoperit ca persoanele care consuma pestele copt sau fript, nu prajit au creierul mai mare si celulele mai mari in zonele creierului responsabile cu memoria si invatarea.
  • Imbunatateste aspectul pielii si a parului – Omega 3 din peste este exact tipul de grasime sanatoasa care mentine pielea sanatoasa si parul stralucitor. Mai mult decat atat s-a demonstrat ca trateaza si afectiuni ale pielii, precum psoriazisul.
  • Combate depresia – mai multe studii au relevat ca tratamentele antidepresive recomandate de medici sunt mult mai eficiente in combinatia cu omega – 3 din peste. Un studiu realizat pe un esantion de 52 de femei gravide a demonstrat ca o capsula de 300 mg omega – 3 luata in timpul sarcinii a redus semnificativ riscul de depresie postpartum.
  • Stimuleaza dezvoltarea creierului – omega 3 gasita in somon si in alti pesti bogati in nutrienti sunt substante esentiale pentru copii deoarece contribuie la dezvoltarea creierului si reduce riscul aparitiei ADHD. Expertii recomanda ca parintii sa ceara recomandarea pediatrului inainte de introduce pestele in alimentatia copilului.
  • Bogat in vitamina D – poate ajuta la prevenirea bolilor de oase, participa la absorbtia optima a calciului si a fosforului in organism. Doar 100 grame de somon contine 75% din doza zilnica recomandata de vitamina D.

Mituri despre peste

  • Pestele nu mentine senzatia de satietate

    ADEVARAT SI FALS: Depinde de cantitate in care este consumat si alimentele cu care este asociat, de exemplu carnea de peste slab consumata cu salata verde nu va alunga foamea pentru foarte mult timp, o portie de file la gratar este suficient de bogata caloric, incat sa induca eficient starea de satietate

 

  • Carnea de peste contine mercur

    FALS. Riscul intoxicarii cu mercur a fost intens promovat in ultimii ani, datorita faptului ca traiesc in regiuni cu ape intens populate. Cercetatorii afirma insa ca nu exista dovezi care sa ateste ca posibila concentratie de mercur gasita in unele soiuri de peste poata sa aduca prejudicii sanatatii.

 

  • Pestele proaspat mai bun decat cel congelat?

    FALS. Specialistii spun ca pestele de buna calitate este la fel de bun inclusiv in stare congelata, deoarece este inghetat imediat ce este prins, pe cand pestele proaspat are nevoie de conditii speciale pentru a ajunge in comert. Prin urmare proprietatile pestelui nu se pierd prin congelare, atata timp cat respecta temperaturile si nu este refrigerat dupa dezghetare.  

 

  • Consumul de peste scade riscul de boli cardiace?

    ADEVARAT. Pestele combate riscul de accidente cardiovasculare, boli de inima, cancer si este benefic in boli inflamatorii precum artrita reumatoida. Riscul de boli cardiac scade cu aproximativ 36% la persoanele care consuma regulat peste.

 

  •  Cat de des poti consuma peste?

    Nu exista studii care sa demonstreze ca un consum crescut de peste dauneaza in vreun fel. Mai mult decat atat Asociatia Americana a Inimii recomanda consumul a cel putin doua portii de peste pe saptamana, inclusiv peste gras foarte bogat in acizi grasi omega – 3, o portie de somon de 100 grame asigura 75% din necesarul zilnic de vitamina B.

 

  • Grasimile din peste sunt mai bune decat alte grasimi animale?

    ADEVARAT! De aceea foarte multe persoane care au renuntat la carne consuma in continuare peste si fructe de mare. Pestele, spre deosebire de carnea de vita, pui sau porc contine o cantitate mai mare de grasimi sanatoase, benefice pentru buna functionare a creierului, inimii si vaselor de sange. Somonul, heringul, macroul si sardinele cunoscuti ca specii de peste gras sunt bogati in acizi grasi Omega-3, recomandat de nutritionistii din intreaga lume.

 

  • Pestele este cel mai dietetic tip de carne

    ADEVARAT SI FALS. Carnea de peste poate fi atat slaba, cat si grasa, nu toate speciile sunt ”dietetice”. Pestele slab are mai putine calorii comparativ cu puiul, insa tonul si somon care sunt pesti grasi au mai multe calorii decat carnea de pasare. Depinde foarte mult si modul in care este gatit, un peste pe gratar, la cuptor, sau la aburi este mai sarac in calorii decat un peste prajit, sau la care folosim in procesul de gatire unt si ulei. Pe de alta parte crapul de Dunare sau pastravul de munte au calorii comparabile cu cele din carnea de vanat.  

 

  • Pestele gras creste nivelul colesterolului din organism

    FALS. Nu carnea de peste poate creste nivelul colesterolului rau din sange ci doar cea care nu este gatita intr-un mod sanatos, prin prajire si prin asociere cu alte grasimi nesanatoase. Orice carne de peste gatita prin fierbere, coacere sau preparare pe gratar isi pastreaza calitatile nutritive fara a afecta in vreun fel nivelul colesterolului. Mai mult decat atat pestele este unul din alimentele care mentin sistemul cardiovascular sanatos.

 

  • Pestele prajit este o alternativa sanatoasa pentru mancarurile grase

    FALS. Pestele prajit poate contine mai multe calorii decat o friptura de porc sau un hamburger. Singura modalitate prin care pestele poate fi prajit fara sa egaleze caloriile unei mancari fast – food este sa fie pregatit intr-o tigaie non-aderenta, in doua picaturi de ulei de masline.

 

  • Memoria este imbunatatita prin consumul de peste

    ADEVARAT. Pestele este un aliment care ajuta acea parte a creierului responsabila cu memoria. Studiile demonstreaza ca o portie de somon pe saptamana, pe termen lung ajuta la intretinerea memoriei.

 

  • Femeile gravide pot manca peste?

    Adevarat. Femeilor insarcinate le este recomandat sa manance cel putin 350 de grame de peste pe saptamana, deoarece ajuta la dezvoltarea creierului bebelusului. Studiile au relevant ca femeile care mananca peste pe timpul sarcinii nasc copii cu un coeficient de inteligenta mai mare. Speciile cele mai recomandate sunt: somon, ansoa, sardine, hering, macrou, pastrav, platica, crab, creveti, calamari, langusta, scoici, somn, stridii.

 

  • Este recomandat consumul de peste copiilor?

    Adevarat! Unii medici sugereaza introducerea pestelui in alimentatia copiilor incepand cu 10 luni, cand sistemul digestiv s-a dezvoltat si majoritatea grupelor de alimente au fost introduse in alimentatie. Pentru bebelusi este recomandat pestele slab, ce contine o multime de elemente nutritive esentiale care ajuta la dezvoltarea copilului si a creierului acestuia. Pestele trebuie foarte bine gatit pentru a evita contaminarea copilului cu bacterii, proaspat si fara oase.

    Pestii recomandati copiilor sunt: hering, somon, macrou, sardine, peste alb, pastrav, cate 2 portii pe saptamana. Printre beneficiile consumului de peste se numara: dezvoltarea cognitive, dezvoltare fizica, imbunatateste vederea, este o sursa de bunadispozitie, intareste sistemul imunitar si previne anumite probleme ale pielii precum eczemele.

Nutritia si pestele

Nutritionistii sustin consumul regulat al carnii de peste si il recomanda in diferite diete si regimuri alimentare. Cercetarile stiintifice facute in ultimii ani au relevat importanta pestelui in alimentatia oamenilor si numeroasele sale beneficii asupra sanatatii. Cel mai important este aportul de grasimi mononesaturate ce reduc semnificativ riscul afectiunilor cardiace.


Carnea de peste este un aliment de baza in alimentatia copiilor. Intre 1 an si 3 ani copiilor le este recomandat sa consume peste de 2-3 ori pe saptamana, pentru a li se dezvolta functiile cognitive, memoria si randamentul intelectual.
Proprietatile nutritionale ale pestelui difera in functie de peste.

  • Somonul, tonul, macroul, halibul, pastravul, sardinele si heringul sunt cele mai bune surse de Omega 3
  • Tonul, somonul, bibanul, pestele spada si codul au cele mai recomandate proteine animale
  • cantitate importanta de vitamina B 12 poate fi asimilata din macrou, hering, ton, pastrav sau somon.
  • Cele mai bune surse de fier sunt macroul si pestele spada
  • Pestele spada si pastravul sunt recunoscuti pentru zinc
  • Somonul la conserva cu oase este o sursa importanta de calciu.

Mituri despre somon

Pestele gras este foarte bogat in acizi grasi Omega – 3, esentiali pentru sanatate, iar somonul este recunoscut pentru aceasta proprietate.

Heringul, sardinele si macroul sunt doar cateva specii de peste gras, pe langa somon care va pot asigura necesarul de acizi grasi benefici organismului. Desi somonul este un peste recomandat de nutritionisti in jurul sau s-au vehiculat diferite zvonuri si mituri care ii afecteaza notorietatea dobandita.

  • Somonul nu are nici o influenta asupra inimii

    FALS. Este binecunoscut faptul ca acizii grasi Omega – 3 au capacitatea de a reduce riscul de afectiuni cardiace. Conform unui studiu consumul de somon poate reduce cu 20% riscul de boli de inima, atunci cand este consumat de 3 ori pe luna, cu 29% atunci cand este consumat o data pe saptamana, cu 31% de 2-4 ori pe saptamana si cu 34% atunci cand este parte din alimentatie de 5 ori pe saptamana.

 

  • Somonul de cultura are mai putini acizi grasi Omega 3 decat cel salbatic

    FALS. Somonul de cultura este la fel de bogat in Omega – 3 ca cel salbatic si uneori poate avea o cantitate mai mare conform unui studiu realizat de autoritatile americane care spun ca o portie de somon de casa are in jur de 1,9 grame de Omega – 3, pe cand o portie de somon de ocean 1, 2 grame. Cantitate de acizi grasi depinde de hrana care este data pestilor, daca acestia sunt hraniti cu alge, cereale si diferite tipuri de plancton vor fi mai bogati in Omega – 3.

 

  • Pentru a beneficia de nutrientii din somon trebuie consumat crud

    FALS. Pestele crud contine enzime care distrug vitamin B1, cu un rol esential in metabolism si in mentinerea sistemului nervos. Caldura inactiveaza aceste enzime, prin urmare este recomandat ca pestele sa fie consumat gatit, mai ales ca nu necesita mult timp si nici temperature crescute.

 

  • Somonul congelat nu este la fel de gustos ca cel proaspat

    FALS. Daca pestele este congelat la scurt timp dupa pescuit isi pastreaza acelasi gust ca pestele proaspat. Uneori poate fi chiar mai gustos decat pestele care sta cateva zile in galantarele supermarket-urilor si alte cateva pana cand este gatit.

 

  • Pielea somonului este foarte grasa, deci trebuie indepartata inainte de gatire.

    FALS. La fel ca si pestele, pielea este foarte bogata in omega-3 care ajunge in carnea pestelui odata ce este gatit. De asemenea pielea somonului ajuta la pastrarea fragezimii si impiedica destramarea carnii. Poate fi indepartata dupa ce este gatit.

 

  • Somonul de cultura contine coloranti pentru a imita culoarea roz a somonului

    FALS. Pestele de cultura nu contine substante chimice periculoase pentru sanatate. Culoarea este data de carotenoizi, compusi care se gasesc in hrana pestilor si care le asigura dezvoltarea. Pestele salbatic are aceasta culoare ca urmare a alimentatiei lor – alge si crustacee.

 

  • Oasele din conservele de somon trebuie indepartate

    FALS. Oasele de peste din conserve sunt usor de ingerat, datorita procesului de conservare care le inmoaie si le face usor de mestecat. Mai mult decat atat sunt o sursa excelenta de calciu.

    Tips and triks
  • Doua portii de somon a cate 150 de grame pe saptamana sunt suficiente pentru a beneficia de proprietatile sale nutritive.
  • Inainte de a cumpara ”inspectati” aspectul – trebuie sa aiba o tenta lucioasa, umeda, o textura ferma, o culoare deschisa si un miros placut marin.
  • Conservele sunt o alternativa buna pentru consumul de somon, sunt o sursa importanta de calciu.

Cum iti dai seama daca pestele este proaspat?

Pentru a te "bucura" de prospetimea pestelui si de bunttatea sa, inainte de a-l gati trebuie sa stii sa-l alegi de la pescarie sau de la hypermarket. Este important sa nu-l congelezi inca o data dupa ce l-ai decongelat, iar daca l-ai achizitionat proaspat gateste-l imediat.

Indicii care iti arata ca pestele este proaspat:

  • Ochii - un peste proaspat are ochii clari si stralucitori, daca sunt adanciai in orbite este un indiciu ca pestele nu este proaspat;
  • Aspectul si culoarea pestelui - daca este stralucitor, este bun pentru consum, daca este opac nu-l achizitiona;
  • Mirosul - un peste proaspat are miros de apa marina;
  • Pielea si culoarea carnii trebuie sa fie stralucitoare;
  • Pestele file nu are un miros puternic;
  • Apasa cu degetul pe peste, iar daca revine la forma initiala este bun, daca amprenta persista renunta la produsul respectiv;
  • Solzii trebuie sa fie lipiti unul de altul si stralucitori;
  • Branhiile trebuie sa aiba o culoare frumoasa si rosiatica, sa fie umede, un aspect opac inseamna ca nu mai este proaspat;
  • Culoarea urechilor trebuie sa fie intensa, cand pestele este proaspat urechile interne trebuie sa se deschida ca niste evantaie;
  • Pestele proaspat trebuie utilizat cat mai repede posibil, daca este nevoie poate fi pastrat in frigider pana a doua zi - se spala in apa rece, se usuca pe hartie de bucatarie, se acopera cu folie alimentara si se pune in frigider.

Curiozitati despre peste - stiati ca?

  • Pestii de apa sarata beau apa, iar cei de apa dulce nuin apele lumii s-au identificat mai mult de 25 000 de specii si dupa ultimele estimari mai exista inca 15 000 de specii neidentificate
  • Pestii ca si insectele nu au pleoape
  • Pestii aud – anumite specii pot auzi sunete similare unui scrasnet, in timp ce altii, de exemplu somnul fac sunete ciudate cu ajutorul basicii
  • Numarul pestilor cunoscuti este mai mare decat cel al mamiferelor, amfibienilor, reptilelor si al speciilor de pasari impreuna
  • Unele specii de pesti pot sa zboare (alunece), sa sara pe suprafata apei sau sa uce stanca din ocean
  • 40% din speciile de pesti traiesc in apa dulce, desi provizia de apa dulce a pamantului este de 0,1%
  • Cel mai mare peste din lume este rechinul – balena, acesta poate sa creasca pana sa 15 metri si ajunge sa cantareasca peste 20 de tone
  • Pestii dorm cu ochii deschisi
  •  Daca un caras auriu sta intr-o incapere fara lumina, acesta va deveni in cele din urma alb
  • Cel mai mic peste din lume este Photocorynus spiniceps, masoara 6,2 mm, in timp ce femela atinge 46 milimetri
  • Unele specii de peste nu au oase, scheletul lor fiind alcatuit doar din cartilaje – au denumirea de pesti cartilaginosi
  • Pestii simt durerea si stresul, la fel ca mamiferele si pasarile
  • Majoritatea pestilor, cu exceptia anghilelor nu pot inota inapoi
  • Multe specii de pesti sunt hermafroditi – ei isi schimba sexul ca raspuns la ciclul hormonal si la schimbarile mediului. Altii au in schimb, organe masculine si feminine
  • Pestii au simtul gustului foarte dezvoltat, unii nu au papile gustative numai in gura, ci si in piele sau in inotatoare
  • Pestii buzati traiesc in marile nordice – femelele lasa ouale in apa, iar masculul le adaposteste in gura. Aici, ele le transforma in pestisori si ies din cand in cand sa se hraneasca, intorcandu-se apoi in gura tatalui lor. In acest timp masculul nu se hraneste
  • Pestele pisica are cei mai multi dinti – 9280
  • Pestii sabie au cea mai mare viteza de inot 109 km/h. Cel mai incet inotator este calutul de mare, care se deplaseaza cu o viteza de 0,16 km/h.

Este adevarat ca tot pestele "proaspat" adus din import , de exemplu somonul, este congelat si decongelat atunci cand este scos la vanzare?

Buna ziua,

Multumim pentru intrebare.

Somonul, Salmon Salar este preracit, eviscerat si transportat cu curse rapide (cu 2 soferi) astfel incat, din Norvegia face 2 zile.

Pestele salbatic de Grecia, este pescuit noaptea, incarcat in zorii zilei si in 8 ore este in Romania.

cum pregatesc hamsie congelata

Buna ziua. Va rugam sa intrati pe sectiunea noastra de retete pentru mai multe detalii.

pot sa va timit o oferta de asociere in participatie referitor la niste balti de pescuit?Daca da la ce adresa? Cu stima.

Informatii contact: http://www.alfredoseafood.ro/contact

Adauga intrebare

Nume:
Email:
Intrebare:
Intrebare de securitate:
Cate luni sunt intr-un an? (raspundeti in cifre)


ROMFOOD TRADING S.R.L.

Intr. Binelui 1A, Et. 1, Complex Fortuna, 

Sector 4, Bucuresti, Romania

Telefon: +4031 42 51 551

Fax: +4031 40 56 109

Email: office@romfood.ro