Cristian Dărmănescu, Fondatorul Alfredo Seafood, despre următorii 20 de ani în FMCG
La aniversarea a 20 de ani de existență, Progresiv lansează provocarea #20YearsChallenge pentru managerii de top și antreprenori din piața românească de profil. Astfel, privim ultimii 20 de ani prin ochii celor care au contribuit cu idei noi, pasiune și muncă la dezvoltarea retailului și a industriei FMCG.
#Anul1999
De anul 1999 mă leagă amintiri frumoase, încărcate de experințe relevante pentru parcursul meu antreprenorial. După absolvirea facultății și a perioadei de ucenicie într-o firmă de import de citrice și măsline, mi-am deschis propria afacere pe segmentul alimentar, cu un capital de 10.000 de dolari – bani pe care i-am împrumutat de la tatăl meu. Apoi m-am asociat cu un partener în cadrul “Alfredo Trading”, companie care avea depozite în Brăila și Iași, precum și o rețea de distribuție dezvoltată în toată zona Moldovei. Inițial ne-am ocupat de distribuția de fructe și legume, pană în anul 2001 când s-a trecut și la importul de pește oceanic congelat și au fost aduse primele transporturi de macrou în România. Ca o urmare firească a diversificării activității, în anul 2002 a fost pus în funcțiune și primul depozit pentru produse congelate, prepondent fiind peștele.
Decizia de a mă orienta spre afacerea cu pește a venit în mod natural, eu fiind crescut într-o familie de iubitori de pește. De altfel, eu consider că unul dintre elementele primordiale de care ai nevoie pentru a reuși în acest business este pasiunea.
#DeciziiBuneVs.Regrete
Nu am regrete și, cu excepția unor mici greșeli la începuturi, nu cred că aș schimba multe lucruri. M-am implicat serios în businessul Alfredo și mi-am dorit întotdeauna să fiu în top 3 jucători în categoriile vizate. În momentul de față, Alfredo este printre cei mai importanți trei jucători de pe piața produselor pe bază de pește și fructe de mare. Scopul nostru este să devenim un vector al schimbării în ceea ce privește tendințele de consum ale românilor.
#MarileProvocări
Ca antreprenor, cele mai mari provocări au fost în primii ani de la înființarea businessului: asigurarea capitalului necesar la momentul respectiv, apoi formarea unei echipe operaționale și de management pe care să mă pot baza și alegerea strategiei câștigătoare. În acea perioadă, foarte importantă a fost capacitatea de a nu mă descuraja de eșecul anumitor proiecte.
#NevoileAfacerilorLocale
Un răspuns clasic foarte des auzit astăzi, ar fi: climatul fiscal și politic favorabil, susținere din partea statului. Nu cred asta! În schimb, consider că antreprenorii români trebuie să se profesionalizeze, să-și studieze mult mai bine piața înainte de a investi, să calculeze mai bine capitalul necesar pentru a susține businessul până ajunge la profitabilitate.
#20deAniDeSchimbare
Piața și societatea au evoluat enorm în ultimii 20 de ani! Acum avem piețe mature cu jucători importanți și strategii articulate în toate sectoarele, inclusiv FMCG. Cât despre retaileri, există o mare competiție între aceștia, și acest lucru îi determină să găsească strategii de diferențiere astfel încât consumatorul final să aibă mai multe opțiuni din care să aleagă.
#DigitalizareaBusinessului
Efectele digitalizării vor fi ample, dar nu cred că businessurile vor fi de nerecunoscut peste 20 de ani. Este cert că trebuie să ținem pasul cu modernizarea în ceea ce privește procesarea, distribuția, promovarea și vânzarea produselor în era digitală, în multe procese oamenii fiind înlocuiți au schimbați din executanți în supervizori. Nu cred, însă, că esența businessului va fi alterată.
#Următorii20DeAni
Eu cred că o strategie pe următorii 20 de ani este greu de făcut, dar sper să-mi mențin flexibilitatea și dorința de a urma nevoia și cerințele consumatorului. Sper că produsele curate, de calitate superioară, vor fi apreciate tot mai mult de consumatorul român, în următorii ani. Provocarea principală este ca România și întreaga societate să definească o strategie pe următorii 20 de ani, care să exceadă ambițiile vreunui guvern și să urmărim cu toții aceleași obiective, cum ar fi dezvoltarea infrastructurii, educația și să-i aducem acasă pe cât mai mulți români plecați la muncă în vest. În funcție de aceste aspecte, noi, antreprenorii, ne facem planuri de a dezvolta mai mult sau mai puțin companiile pe care le conducem.